Stichting beschuldigt Netflix van onrechtmatige prijsverhoging abonnementen
Gepubliceerd op 19/11/2025 03:00 in Tech
De Stichting Bescherming Consumentenbelang heeft Netflix aangeklaagd vanwege het eenzijdig verhogen van de prijzen van lopende abonnementen. Voorzitter Flore Kraaijeveld van de stichting is van mening dat dit in strijd is met de EU-regels en daarom start de organisatie een collectieve actie om compensatie te eisen voor consumenten.
Sinds 2017 heeft Netflix volgens de stichting vier keer de prijzen verhoogd, wat heeft geleid tot ontevredenheid bij de klanten. Een woordvoerder van Netflix beweert echter dat alle prijswijzigingen in Nederland volgens de geldende wetgeving zijn uitgevoerd.
Consumenten die tussen 2013 en heden een abonnement bij Netflix hebben gehad, kunnen zich aansluiten bij de actie van de stichting. Bijna 2000 mensen hebben zich al aangemeld. Kraaijeveld benadrukt dat consumenten tot 75 procent duurder uit zijn door de herhaalde prijsverhogingen van de streamingsdienst.
De Stichting Bescherming Consumentenbelang vindt ook dat de prijswijzigingsclausule in de voorwaarden van Netflix oneerlijk is. Volgens hen heeft Netflix de tussentijdse prijsverhogingen niet duidelijk genoeg toegelicht, wat in strijd is met de Europese regels.
De Autoriteit Consument en Markt bevestigt dat aan verschillende regels moet worden voldaan om een prijswijziging door te voeren, maar zij hebben de zaak nog niet onderzocht om te bepalen of Netflix hieraan heeft voldaan.
Kraaijeveld hoopt op een schikking met Netflix om de kwestie op te lossen, maar het bedrijf moet nog reageren op dit voorstel. Eerder dit jaar werden vergelijkbare zaken in Duitsland en Oostenrijk in het voordeel van de consumenten beslecht, waardoor zij gecompenseerd werden. Het is nog onduidelijk of Nederlandse klanten ook een compensatie zullen ontvangen.