ChatGPT verwijst gebruikers met mentale problemen vaak door naar hulplijn 113

Gepubliceerd op 26/09/2025 07:00 in Tech

Uit data-onderzoek van NOS Stories blijkt dat ChatGPT gebruikers die mentale problemen uiten vaak doorverwijst naar hulplijn 113 in plaats van naar psychologen of geestelijke gezondheidszorg. Zelfs bij lichtere mentale problemen wordt geadviseerd om contact op te nemen met 113.

Volgens klinisch psycholoog Maryke Geerdink, hoofd hulpverlening bij 113, kan dit averechts werken omdat mensen die geen suïcidale gedachten hebben, niet geholpen kunnen worden door 113. Hierdoor kan de drempel om opnieuw hulp te zoeken juist hoger worden.

Het moederbedrijf OpenAI kreeg aanvankelijk kritiek omdat ChatGPT te weinig zou doen om gebruikers te helpen, maar nu lijkt de chatbot te voorzichtig te zijn door vaak door te verwijzen naar 113.

Yasemin (14) merkte op dat ChatGPT haar vijf of zes keer adviseerde om 113 te bellen na het uiten van haar mentale problemen. Ze vond het advies echter te direct en kon er niet veel mee.

Psychologen erkennen de voordelen van chatbots voor mensen met beginnende mentale problemen of mensen op een wachtlijst voor behandeling. Echter, er bestaat een risico dat mensen minder contact met andere mensen hebben en meer opgaan in de wereld van de chatbot, wat zelfs kan leiden tot psychoses.

Hulpinstantie 113 is wel blij dat ChatGPT doorverwijst bij suïcidale gedachten, maar heeft OpenAI gevraagd om de adviezen te nuanceren. In reactie hierop heeft OpenAI aangekondigd maatregelen te nemen om tieners beter te beschermen.

Opvallend is dat GPT-5 ook vaak doorverwijst naar 112 of de huisarts, afhankelijk van de situatie. Hoewel er nog geen gegevens zijn over het effect hiervan op het aantal hulpverzoeken bij deze instanties.

Voor hulp bij zelfdoding of psychische klachten kunnen mensen terecht bij hulplijn 113 of MIND. NOS Stories voerde geautomatiseerd gesprekken met ChatGPT en analyseerde de data om tot deze conclusies te komen.

Lees meer nieuws in tech