Oplichters lokken slachtoffers met nep thuiswerk
Gepubliceerd op 07/08/2025 00:00 in Tech
De Fraudehelpdesk waarschuwt voor een nieuwe vorm van oplichting waarbij mensen worden benaderd met een aanbod voor eenvoudig thuiswerk om snel geld te verdienen. Het aantal meldingen van deze vorm van fraude is dit jaar al tien keer zo hoog als het aantal meldingen van vorig jaar.
Oplichters benaderen potentiƫle slachtoffers via telefoontjes, sms'jes, WhatsApp of advertenties op sociale media. Ze bieden werk aan dat vanuit huis kan worden gedaan, zoals het beoordelen van producten of het invullen van hotelrecensies. Slachtoffers worden eerst verleid om kleine bedragen over te maken, maar worden vervolgens onder druk gezet om steeds grotere bedragen te storten.
Gemiddeld verliezen slachtoffers van deze vorm van fraude 6500 euro. In de eerste helft van dit jaar liep de totale schade al op tot 1,52 miljoen euro. Een van de slachtoffers, Lianne, vertelt hoe ze via WhatsApp in de val werd gelokt door oplichters die zich voordeden als medewerkers van een online kledingwinkel.
Lianne moest producten beoordelen en verdiende geld door positieve recensies te plaatsen. De oplichters wonnen haar vertrouwen door haar eerst kleine bedragen te laten opnemen en vervolgens te adviseren een bedrag op haar account te laten staan. Uiteindelijk moest Lianne steeds meer geld storten om 'bestellingen' te kunnen doen en raakte ze in totaal bijna 1000 euro kwijt.
De Fraudehelpdesk benadrukt dat oplichters vaak slachtoffers onder druk zetten om geld over te maken en adviseert mensen om niet in te gaan op verdachte telefoontjes of berichtjes. Slachtoffers zoals Lianne ervaren niet alleen financiƫle schade, maar ook gevoelens van schuld en schaamte. De oplichters maken misbruik van het vertrouwen van mensen en handelen op geraffineerde wijze.