NS blokkeert digitale betaalpassen na fraude met 'gratis' reizen

Gepubliceerd op 05/08/2025 10:00 in Tech

De NS heeft recentelijk de digitale betaalpassen van verschillende betaaldiensten geblokkeerd vanwege fraude waarbij mensen 'gratis' konden reizen. Door het aanmaken van tijdelijke, virtuele betaalpassen in de apps van deze betaaldiensten en deze na de reis weer te verwijderen, konden fraudeurs reizen zonder dat de reiskosten werden afgeschreven.

Sinds 1 juli zijn bij NS de virtuele betaalkaarten van de online bank Revolut en van de betaaldiensten Paysafe en Vivid geblokkeerd. Dit betekent dat reizigers nu met geen enkele digitale kaart van deze bedrijven meer kunnen inchecken.

De digitale kaarten van Paysafe zijn niet alleen bij NS, maar ook bij alle andere ov-bedrijven in Nederland geblokkeerd. Translink, het bedrijf achter OVpay, het systeem om met een bankpas in en uit te checken, bevestigt dit.

Hoewel al jaren bekend is dat deze vorm van fraude mogelijk is, is het voor het eerst dat betaaldiensten daadwerkelijk geblokkeerd zijn vanwege deze praktijken. Translink heeft in mei brieven gestuurd naar Revolut, Paysafe en Vivid waarin zij aangaven dat de virtuele kaarten geblokkeerd zouden worden als er geen maatregelen werden genomen.

De NS heeft aangegeven dat er sprake is van "serieus misbruik" en dat de maatregel van het blokkeren van de digitale betaalpassen niet zomaar is genomen. Andere vervoerders zoals busmaatschappijen ondervinden minder problemen met deze vorm van fraude.

Revolut heeft laten weten het niet eens te zijn met de blokkade en bekijkt juridische opties in het belang van hun Nederlandse klanten. Translink benadrukt dat het ontworpen is om reiskosten pas achteraf af te schrijven en dat zij niet van plan zijn dit aan te passen.

Vivid werkt aan een technische oplossing die naar verwachting begin september uitgevoerd zal worden. Paysafe, de enige betaaldienst die landelijk geblokkeerd is, heeft niet gereageerd op vragen over de fraude.

Het is nog onduidelijk hoe groot de schade is die de ov-bedrijven lijden door deze vorm van fraude en de blokkade van de digitale betaalpassen. Translink verwerkt de betalingen via OVpay, maar geeft geen informatie over het bedrag dat niet kon worden afgeschreven door deze praktijken.

Lees meer nieuws in tech