Europese consumentenorganisaties klagen Shein aan vanwege misleidende marketingpraktijken
Gepubliceerd op 05/06/2025 16:00 in Tech
25 Europese consumentenorganisaties hebben vandaag gezamenlijk een klacht ingediend tegen de Chinese modekoopjessite Shein. Ze beschuldigen Shein ervan consumenten te verleiden met viersterrenreviews, aftelklokken die aansporen snel te kopen en misleidende voorraadinformatie.
Volgens directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond is de site en app van Shein bewust zo ontworpen dat ze verslavend zijn en gericht op impulsaankopen en overconsumptie. Dit wordt gezien als een doelbewuste agressieve strategie die consumenten misleidt.
Eerder deze maand is de Europese Commissie ook al een klachtenprocedure gestart tegen Shein. Als er binnen een maand geen verbetering wordt gezien, kunnen boetes volgen. De consumentenorganisaties willen deze vermaning ondersteunen met voorbeelden uit hun onderzoek.
De onderzoekers hebben de Shein-app geïnstalleerd om te kijken hoe het bedrijf werkt. Ze ontdekten dat de app vol zit met trucjes die consumenten moeten verleiden tot snel kopen, zoals pushberichten met koopsuggesties en neppe aftelklokken.
Daarnaast bleek uit het onderzoek dat alle producten op de site alleen maar viersterrenreviews hebben en dat de app consumenten aanspoort tot kopen door hen te laten geloven dat producten bijna uitverkocht zijn of dat anderen hetzelfde product hebben gekocht.
De Consumentenbond is van mening dat Shein inspeelt op emotie of angst om aanbiedingen niet te missen. Ze willen dat niet alleen Shein, maar ook andere sites met soortgelijke praktijken worden aangepakt.
De Europese Unie kan ingrijpen bij bedrijven die als een VLOP (very large online platform) worden gezien onder de nieuwe Digital Services Act. Dit geeft de EU extra bevoegdheden om consumentenbelangen te beschermen bij grote internetreuzen.
Shein heeft gereageerd door te zeggen dat ze constructief samenwerken met consumentenorganisaties en de Europese Commissie om te voldoen aan wet- en regelgeving. Ze benadrukken dat de koepel van consumentenorganisaties een aanbod om te praten heeft afgewezen.