Schiphol krijgt geen nieuwe start- en landingsbaan in Haarlemmermeer
Gepubliceerd op 13/06/2023 10:00 in Economie
Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) schrapt de reservering voor de tweede Kaagbaan op een stuk grond in de gemeente Haarlemmermeer. Het kabinet heeft dit besloten omdat uit analyses blijkt dat de aanleg van een tweede baan beperkte voordelen biedt en hoge kosten en een grote verschuiving van hinder met zich meebrengt. Schiphol vroeg de regering al in april om de reservering op te heffen omdat het vliegveld afzag van een nieuwe start- en landingsbaan.
Inwoners van Rijsenhout voerden actie tegen de bouw van een nieuwe baan, omdat dit de ontwikkeling van het dorp belemmerde. Met het schrappen van de reservering komt er weer perspectief voor de inwoners en kan de gemeente Haarlemmermeer plannen gaan maken. Een van die plannen is het bouwen van geluidsadaptieve woningen om de ervaren geluidshinder tegen te gaan. Er wordt gekeken of er maximaal 400 woningen bij kunnen komen.
De BRS, een samenwerkingsverband van 56 gemeenten en vier provincies, is verheugd over de beslissing van de regering. Een gezonde en veilige leefomgeving voor de inwoners staat voorop en het schrappen van de reservering van de parallelle Kaagbaan is een stap in de goede richting, aldus voorzitter Jeroen Olthof.
Minister Harbers maakte vorig jaar al bekend dat Schiphol moet krimpen. Vanaf november dit jaar zijn er jaarlijks maximaal 440.000 vluchten toegestaan, in plaats van maximaal 500.000 vluchten zoals voorheen. Op die manier moet de geluidsoverlast voor omwonenden verminderen.