Luchtvaartmaatschappijen eisen schadevergoeding van Schiphol voor chaos in 2020

Gepubliceerd op 13/06/2023 09:00 in Economie

Vandaag zijn topbestuurders van Schiphol ondervraagd in de rechtbank van Haarlem over de chaos vorig jaar op het vliegveld. Luchtvaartmaatschappijen Ryanair, Norwegian en Vueling willen een schadevergoeding van de luchthaven voor de schade door de enorme problemen in de meivakantie en in de zomermaanden. Schiphol zegt echter niet aansprakelijk te zijn voor de schade die ontstond door het personeelstekort bij de bagageafhandeling en de beveiliging.

Tijdens de getuigenverhoren proberen de drie luchtvaartmaatschappijen erachter te komen hoe het zo mis kon gaan en of Schiphol verantwoordelijk kan worden gesteld. Op basis van de verhoren kijken de maatschappijen of er juridische vervolgstappen komen. Voormalig operationeel directeur Birgit Otto en haar opvolger Hanne Buis werden ondervraagd over de voorbereidingen van Schiphol voor de zomer van vorig jaar en welke crisismaatregelen er werden getroffen toen duidelijk werd dat er te weinig personeel zou zijn om de luchthaven op volle kracht te laten draaien.

Otto stelde dat het na de coronajaren erg moeilijk was om in te schatten hoeveel passagiers er daadwerkelijk zouden vertrekken. "Normaal weet je de aantallen ver van tevoren. Maar in de coronatijd waren dat inschattingen op basis van meerdere scenario's." Buis schetste verschillende oorzaken voor het personeelstekort bij de beveiligingsbedrijven waar Schiphol mee samenwerkt, waaronder het laten gaan van ervaren medewerkers tijdens de coronaperiode en de krapte op de arbeidsmarkt.

Een aantal concurrenten van de luchtvaartmaatschappijen die de Schiphol-functionarissen nu ter verantwoording roepen zijn wel gecompenseerd. KLM en EasyJet kregen op uitnodiging van Schiphol een schadevergoeding van 350 euro per geschrapte passagier. De luchtvaartmaatschappijen die nu uitleg willen, zeggen die optie niet te hebben gekregen.

Morgen worden nog managers Hedzer Komduur en André Mulder uitgenodigd om onder ede te verklaren. Zij waren specifiek verantwoordelijk voor de beveiliging op de luchthaven en rapporteerden aan de operationeel directeuren.

Op basis van de getuigenverhoren besluiten Ryanair, Norwegian en Vueling of zij daadwerkelijk schadevergoeding gaan eisen. Op dit moment ligt er nog geen schadeclaim bij Schiphol.

Lees meer nieuws in economie