Groeiende populariteit van weggeefwinkels en gratis spullen

Gepubliceerd op 18/02/2025 14:00 in Economie

De animo voor weggeefwinkels en gratis spullen neemt toe, zowel in fysieke winkels als online. Marktplaats meldt een recordjaar in 2024 met ruim 83 miljoen zoekopdrachten naar gratis spullen. Volgens woordvoerder Maaike Veeling van Marktplaats is de liefde van Nederlanders voor gratis onmiskenbaar. Het aantal producten dat gratis op het platform wordt aangeboden, steeg naar 1,8 miljoen.

Maranke Spoor van Weggeefwinkels.nl geeft aan dat het aantal fysieke weggeefwinkels toeneemt, mede door de toenemende armoede. Gea Topelen-Wilkens, eigenaar van Gea's Weggeefwinkel in Groningen, ziet dagelijks meer mensen die zich inschrijven voor gratis kleding, beddengoed en elektronica. Het initiatief begon zes jaar geleden met slechts een paar gezinnen, maar bedient nu 3800 huishoudens.

In Limburg is er een tijdelijke carnavalswinkel met gratis kinderkleding, waar kinderen uit financieel kwetsbare gezinnen worden ondersteund. De stichting Feestbende controleert het inkomen van de ontvangers niet om hen vrij te laten voelen om spullen mee te nemen.

Op Utrecht Centraal opent de pop-upwinkel Free Fashion, waar gratis kleding kan worden uitgekozen. Initiatiefnemer Dieuwertje Vorstenbosch benadrukt dat het doel bewustwording is over fast fashion en het hergebruiken van kleding. Omgevingspsycholoog Ellen van der Werff ziet zo'n winkel als een signaal en hoopt dat het mensen aanmoedigt om vaker tweedehandskleding te kopen.

De pop-upwinkel wordt ondersteund door vrijwilligers en ontvangt subsidie van het ondernemersfonds in Utrecht. Er is genoeg aanbod van kleding, afkomstig uit consumentenkasten of gedoneerd door modemerken. Gea's Weggeefwinkel in Groningen ervaart ook een overvloed aan spullen. Initiatiefnemer Vorstenbosch benadrukt echter het belang van minder consumeren en spullen een tweede leven geven.

Lees meer nieuws in economie