Banken willen inzicht in telefoongegevens klanten om fraude tegen te gaan
Gepubliceerd op 04/02/2025 09:00 in Economie
Banken willen meer inzicht in de telefoongegevens van klanten om fraude tegen te gaan. Ze willen bijvoorbeeld kunnen controleren of iemand die een grote overboeking doet in gesprek is, omdat dit kan wijzen op een babbeltruc van criminelen. De Nederlandse Vereniging van Banken en de vereniging van telecombedrijven NLconnect pleiten samen voor een verandering van de telecomwet om dit mogelijk te maken, aangezien het nu vanwege privacyregels niet kan.
Bij bankfraude doen criminelen zich voor als medewerkers van de bank en vragen tijdens het gesprek om een grote overboeking te doen. Volgens de banken is het slachtoffer in meer dan 75 procent van de gevallen in gesprek tijdens de overboeking. Om deze vorm van fraude tegen te gaan, willen de banken de mogelijkheid hebben om te controleren of een klant daadwerkelijk aan de telefoon is tijdens zo'n transactie.
Recentelijk is gebleken dat criminelen nog steeds gebruik maken van trucs waardoor het lijkt alsof ze namens de bank bellen. Hoewel banken uit coulance de schade vergoeden, doen ze dit niet meer in alle gevallen. In het Verenigd Koninkrijk kunnen banken al controleren of een klant aan het bellen is en dit heeft geleid tot een afname van ongeveer 40 procent in geslaagde fraudepogingen.
Het is nog niet duidelijk of en hoe snel de telecomwet zal worden aangepast om banken de mogelijkheid te geven om telefoongegevens van klanten in te zien. De bal ligt momenteel bij de wetgevers om te beslissen of de privacyregels moeten worden aangepast om zo de strijd tegen bankfraude te versterken.