Eurostar maandenlang niet bereikbaar door verbouwing Amsterdam Centraal

Gepubliceerd op 08/06/2023 22:01 in Economie

Vanaf juni 2024 zal de Eurostar, de hogesnelheidslijn naar Londen, maandenlang niet kunnen rijden vanaf Amsterdam Centraal door een verbouwing die daar plaats gaat vinden. Dit komt doordat de passagiersterminal van de Eurostar slecht bereikbaar zal zijn tijdens deze verbouwing. Vandaag heeft de Tweede Kamer hierover gedebatteerd.

Volgens staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) is het onvermijdelijk dat de Eurostar een aantal maanden niet kan vertrekken vanaf Amsterdam Centraal. Onderzoeksbureau Studio Bereikbaar heeft drie scenario's onderzocht waarin Eurostar wél zou kunnen doorrijden, maar bij elke oplossing ligt één partij dwars.

Het eerste scenario zou zijn om de marechaussee tijdens de verbouwing zo veel mogelijk bereikbaar te houden. Eurostar en NS International zijn voor deze oplossing, maar ProRail is tegen omdat de veiligheid van de passagiers niet voldoende gegarandeerd zou zijn als er tijdens de verbouwing druk gebouwd wordt.

Een tweede optie is om een tijdelijke terminal te bouwen in de Amstelpassage. Voor NS International is dit een oplossing, mits passagiers met een lift of roltrap op het perron kunnen komen. ProRail denkt dat dit een kansrijke oplossing is, maar doordat de verbouwing onvoorspelbaar is, is het nog onduidelijk of de terminal en het perron constant bereikbaar blijven. Eurostar ziet deze optie niet zitten omdat het te onzeker is.

Een derde variant zou zijn om de Eurostar tijdelijk te laten vertrekken vanuit Rotterdam. Dit is volgens ProRail de beste oplossing, omdat de verbouwing op Amsterdam Centraal dan veilig kan plaatsvinden. Eurostar en NS International zien dit echter niet zitten omdat het juist de snelle verbinding naar Amsterdam is die aantrekkelijk is voor veel reizigers.

Heijnen heeft deze scenario's aan de kant geschoven omdat de nadelen te groot zijn. Het is volgens haar onvermijdelijk dat de Eurostar 7 tot 11 maanden niet zal rijden, tussen juni 2024 en mei 2025. Naar aanleiding van Kamervragen en een gesprek met de CEO van Eurostar heeft Heijnen wel toegezegd nog een keer te gaan kijken op Amsterdam Centraal om te zien of de terminal toch niet open kan blijven.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de internationale treinen niet meer vanaf Amsterdam Centraal, maar vanaf Amsterdam Zuid zullen vertrekken. Dit zal pas na 2036 gebeuren omdat de bruggen aan het einde van hun levensduur zijn en de verbouwing niet kan wachten. Er moest dus een oplossing voor ruim 10 jaar gevonden worden.

Lees meer nieuws in economie