Zorgen en kansen voor Nederlandse horecaondernemers

Gepubliceerd op 14/01/2025 02:00 in Economie

De stemming op de Horecava, de grootste horecabeurs van Nederland, is optimistisch maar toch ook iets bezorgd. Afgelopen jaar steeg de omzet met 4 procent, maar er zijn donkere wolken aan de horizon voor Nederlandse horecaondernemers.

De groei van de Nederlandse horeca leek de afgelopen jaren niet te stoppen, maar nu lijkt er een kentering te komen. Het aantal mensen dat uit eten gaat of een café bezoekt neemt af, mede doordat alles duurder is geworden en consumenten vaker de hand op de knip houden.

Vooral horecazaken in het goedkopere segment en de bezorg- en afhaalbranche voelen de druk. Mensen verkiezen steeds vaker de supermarkt boven een afhaalmaaltijd. De prijsverschillen tussen duurdere en goedkopere restaurants zijn kleiner geworden, waardoor consumenten vaker voor de duurdere optie kiezen.

ABN Amro voorspelt een crisisjaar voor de horecasector, met een piek aan faillissementen. Kleine horecatenten kampen met hoge schulden en er wordt verwacht dat er komend jaar 450 horecazaken failliet zullen gaan, een verdubbeling in vergelijking met 2023.

Ondanks deze uitdagingen zien sommige ondernemers ook kansen. Het vrijkomen van personeel bij faillissementen kan gunstig zijn voor anderen. Door de wildgroei aan horecazaken van de afgelopen jaren, is de spoeling dun geworden en kunnen ondernemers met een uniek concept nog steeds succesvol zijn.

Hoewel de prijzen stijgen en de marges klein zijn, kunnen horecaondernemers niet anders dan de prijzen verhogen vanwege gestegen kosten. Marijke Vuik, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, benadrukt dat de sector nog steeds groeikansen heeft, ondanks de uitdagingen die zich aandienen.

Kortom, de Nederlandse horecasector staat voor uitdagingen, maar er liggen ook kansen voor ondernemers die creatief en flexibel zijn in het omgaan met de veranderende marktomstandigheden.

Lees meer nieuws in economie