Zes bedrijven op Schiphol riskeren dwangsommen voor slechte arbeidsomstandigheden
Gepubliceerd op 08/06/2023 17:00 in Economie
Zes bedrijven die verantwoordelijk zijn voor de bagageafhandeling op Schiphol wachten op boetes van de Arbeidsinspectie vanwege slechte arbeidsomstandigheden. In maart had de Arbeidsinspectie hen opgedragen om de bagagesjouwers te voorzien van machines als vacuümheffers en andere tilhulpen om het werk te vergemakkelijken. Echter, bij een recente controle bleek dat de hulpmiddelen nog steeds niet aanwezig waren en als ze er wel waren, werden ze niet gebruikt. De Arbeidsinspectie wil nu de bedrijven dwangsommen opleggen van in totaal 200.000 euro per maand, omdat de fysieke belasting een gevaar oplevert voor de gezondheid en veiligheid van de medewerkers.
De hoogste boete is 65.000 euro voor een van de bagage-afhandelaren. De bedrijven hebben nog twee weken de tijd om de Arbeidsinspectie te overtuigen dat de boete niet terecht is. De hoogte van de boetes is volgens ingewijden gebaseerd op het bedrag dat de bedrijven hebben bespaard om de verplichting tot het aanschaffen van hulpmiddelen niet uit te voeren.
De NOS en Nieuwsuur hebben eerder onderzoek gedaan naar de slechte arbeidsomstandigheden op Schiphol. Eind vorig jaar ontdekte de gezamenlijke onderzoeksredactie van beide omroepen dat de bagage- en vrachtbedrijven hun personeel nog steeds veel werk met de hand en rug lieten uitvoeren, ondanks dat de Arbeidsinspectie dit sinds 2009 heeft verboden. Sommige medewerkers kampen hierdoor met lichamelijke problemen. De inspectie heeft echter verzuimd om deze maatregelen twaalf jaar lang te controleren.
Daarnaast is er in mei ook nog eens ontdekt dat Schiphol te weinig doet om medewerkers te beschermen tegen de uitstoot van straalmotoren. Dit levert ook gezondheidsrisico's op voor de medewerkers, die soms dicht bij draaiende motoren van vliegtuigen staan die aankomen of vertrekken.
Het is nu afwachten of de bedrijven op Schiphol op tijd hun arbeidsomstandigheden zullen verbeteren om de dwangsommen te voorkomen en hoe de Arbeidsinspectie hierop zal reageren.