Beleggersplatform BinckBank beboet wegens inadequaat toetsen van klanten op beleggingskennis

Gepubliceerd op 08/06/2023 14:00 in Economie

Beleggersplatform BinckBank heeft van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een boete gekregen omdat het gedurende twee jaar klanten niet voldoende heeft getoetst op hun kennis van beleggen. Hierdoor konden klanten hun geld investeren in beleggingsproducten waar ze te weinig van begrepen, waardoor het risico bestond om hun inleg te verliezen. Dit wordt 'misselling' genoemd.

Volgens de AFM liepen de tekortkomingen in de klanttoetsen bij BinckBank van eind 2019 tot eind 2021. De bank maakte hierbij slechts gebruik van enkele algemene termen om de kennis van klanten te definiëren als 'basis', 'algemeen' of 'vergevorderd'. Voor klanten met slechts basiskennis is het beleggen in complexe financiële producten te risicovol.

BinckBank, een van de grootste beleggersinstellingen voor particulieren in Nederland, heeft een boete gekregen van 530.000 euro. Dit is lager dan de oorspronkelijke boete van 625.000 euro omdat de AFM vond dat de bank na enige vertraging uiteindelijk goed heeft meegewerkt aan het onderzoek.

BinckBank is inmiddels overgenomen door de Deense Saxo Bank. Directeur Saskia Klep van Saxo Bank Nederland laat weten blij te zijn dat de problematiek is afgerond. Ze benadrukt dat het belangrijk is om aan de richtlijnen te voldoen.

Lees meer nieuws in economie