Strengere CO2-normen voor vrachtwagens en personenauto's: haalbaar of niet?

Gepubliceerd op 05/01/2025 08:00 in Economie

Vrachtwagens en personenauto's moeten de komende jaren aanzienlijk minder CO2 gaan uitstoten. Dit jaar is het doel een vermindering van 15 procent ten opzichte van 2019, terwijl in 2030 de uitstoot met 43 procent moet zijn afgenomen.

De Europese Vereniging van Autofabrikanten (ACEA) waarschuwt echter dat het met name lastig kan worden om de doelstelling voor 2030 te halen. In verschillende Europese landen zijn subsidies op elektrische voertuigen verminderd of zelfs afgeschaft. Daarnaast ervaren transporteurs een tekort aan laadpalen.

Op dit moment zijn elektrische vrachtwagens vooral geschikt voor kortere afstanden, maar de actieradius neemt snel toe, vergelijkbaar met elektrische personenauto's. Transportbedrijf Cornelissen heeft al 20 elektrische vrachtwagens in gebruik en wil dit aantal uitbreiden naar tachtig trucks.

Veel vrachtwagenproducenten, zoals Mercedes, Volvo en DAF, zijn echter positief over de CO2-normen. Zij hebben al geïnvesteerd in de productie van elektrische vrachtwagens en zien de ontwikkelingen op dit gebied snel gaan.

ACEA voert echter een stevige lobby tegen de verscherpte normen. De belangenorganisatie steunt de CO2-doelstelling, maar maakt zich zorgen over het doel voor 2030, waarbij auto- en vrachtwagenproducenten 43 procent minder zouden moeten uitstoten.

Er is nog veel werk aan de winkel om dit te bereiken. Zo moeten er over vijf jaar in Europa 400.000 emissievrije vrachtwagens en bussen zijn. In de afgelopen twee jaar zijn echter slechts ongeveer 8000 elektrische vrachtwagens verkocht in heel Europa.

Om de doelen te halen, moeten er ook meer laadstations komen langs belangrijke snelwegen. Hoewel Nederland hierin voorop loopt, zijn niet alle EU-landen op dit gebied zo ver. Waterstofmotoren vormen nog geen grootschalige oplossing.

Het is duidelijk dat zowel de autofabrikanten als de EU-landen voor een flinke uitdaging staan om de gestelde CO2-doelen te bereiken. Deze maand start een 'strategische dialoog' tussen de Europese Commissie en de betrokken partijen om hierover te overleggen.

Lees meer nieuws in economie