Winkelketens sluiten massaal hun deuren in Nederland
Gepubliceerd op 27/12/2024 20:00 in Economie
Sectormanager retail Olaf Zwijnenburg van Rabobank heeft het zwaar te verduren met het nieuws van de sluiting van The Body Shop in Arnhem. Het winkelend publiek zal zich echter afvragen of zij de cosmeticaketen daadwerkelijk zullen missen, gezien de dunne lijn tussen winst en verlies in de detailhandel.
In Nederland zijn dit jaar al 336 bedrijven uit de detailhandel failliet gegaan, wat een stijging van 21 procent betekent ten opzichte van vorig jaar. Grote ketens zoals The Body Shop, Dunkin' Donuts, Game Mania, Bristol, Esprit, Clarks en Blokker zijn gedwongen geweest om de deuren te sluiten.
De oorzaak van deze sluitingen ligt volgens Zwijnenburg in een giftige mix van inflatie, dalende verkoopcijfers en stijgende kosten voor inkoop, personeel, energie en huur. Dit, gecombineerd met de terugvordering van corona-belastingschulden, heeft geleid tot de ondergang van veel winkelketens.
Ondanks deze moeilijkheden blijft de consument wel geld uitgeven in de retailsector. Na een lichte economische opleving in 2024 wordt een verdere groei van de economie verwacht in 2025. Sectoreconomen voorspellen dat consumenten blijven shoppen, waarbij met name de sectoren gezondheid en wellness goed presteren.
Om de consument te blijven trekken, is innovatie essentieel voor retailers. Zwijnenburg wijst op het belang van online en offline integratie, waarbij succesvolle retailers in staat zijn om bricks and clicks naadloos te combineren.
Naast online merken die fysieke winkels openen, blijft er ook ruimte voor grote ketens en zelfstandige winkels. Lokale ondernemers in bijvoorbeeld de 'zeven straatjes' van Arnhem tonen aan dat er nog steeds kansen zijn voor nichespelers in de retailmarkt.