Advertentie-inkomsten Twitter in VS dalen bijna 60 procent

Gepubliceerd op 07/06/2023 10:00 in Economie

Uit een intern rapport blijkt dat de inkomsten die Twitter verdient met advertenties in de Verenigde Staten in een jaar tijd met bijna 60 procent zijn gedaald. Verkoopmedewerkers van Twitter zijn bezorgd dat adverteerders afgeschrikt worden door haatzaaiende taal op het platform, waardoor de advertentie-inkomsten verder zullen dalen. Naar verwachting zullen de advertentie-inkomsten uit de Amerikaanse markt deze maand elke week minstens 56 procent lager zijn vergeleken met een jaar terug. Dit is problematisch voor Twitter, omdat 90 procent van de inkomsten van het bedrijf voortkomt uit reclames.

Sinds Elon Musk Twitter in oktober overnam, probeert hij adverteerders gerust te stellen dat zijn plannen met het platform niet tot chaos zullen leiden. Echter, Musk ontsloeg direct het bestuur en zette vervolgens ongeveer de helft van de werknemers op straat. Ook beloofde hij om mensen die betalen voor een abonnement op Twitter Blue meer zichtbaarheid te geven, moderatieregels los te laten en minder advertenties te tonen. Dit leidde tot het opschorten van advertentiecampagnes van grote bedrijven als General Motors en Volkswagen.

Leidinggevenden van reclamebureaus die met Twitter hebben gewerkt, zeggen dat hun klanten de uitgaven voor advertenties op het platform de afgelopen tijd ook bleven beperken. Adverteerders maken zich onder meer zorgen over de misleidende inhoud die op Twitter wordt gedeeld, zoals de nepfoto van een explosie bij het Pentagon die vorige maand werd verspreid door tientallen accounts.

Linda Yaccarino, de nieuwe directeur van Twitter die Musk vorige maand heeft aangesteld, heeft nog niet gereageerd op de dalende advertentie-inkomsten. Ze begint naar verwachting komende maandag bij het platform. Musk besloot in december om iemand anders aan het roer te zetten voor de dagelijkse zaken, maar blijft zich als eigenaar wel bezighouden met het ontwerp van Twitter en nieuwe technologie.

Lees meer nieuws in economie