Bijna de helft van het mkb durft hogere inkoopkosten niet door te berekenen aan klanten
Gepubliceerd op 05/06/2023 12:00 in Economie
Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat bijna de helft van de ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf de hogere kosten voor inkoop niet door durft te berekenen aan klanten. De angst speelt vooral in de horeca, waar bijna de helft van de ondernemers vreest dat hogere prijzen ten koste gaan van het bezoek aan cafés en restaurants. Ruim een kwart is bang dat klanten dan naar de concurrentie vertrekken of thuis gaan borrelen. Ook ondernemers in de cultuursector, sport en recreatie vrezen dat klanten door hogere prijzen thuisblijven. Van bedrijven in de landbouw, bosbouw en visserij durft 30 procent de prijzen niet te verhogen uit angst voor minder afzet. Dit alles vanwege de angst dat klanten minder uitgeven of naar de concurrentie vertrekken.
Hoewel hogere inkoopprijzen nog niet echt knellen, geeft slechts 5 procent van het mkb aan dat hun schulden momenteel ongeveer even hoog of hoger dan vorig jaar zijn en dat ze daar veel last van hebben. De afgelopen maanden werd er veel gesproken over bedrijven die hun prijzen stiekem opdrijven in tijden van crisis, ook wel bekend als 'graaiflatie'. Economen van de Rabobank suggereren dat de inflatie vorig jaar minder extreem was geweest als bedrijven de prijzen van hun producten niet verder hadden verhoogd dan noodzakelijk was. De bank durft echter niet vast te stellen of er sprake was van graaiflatie. De Rabobank-economen vermoeden dat veel bedrijven hun prijzen (extra) hebben verhoogd om loonsverhoging voor hun personeel te kunnen betalen.