Generatieve AI maakt opmars in diverse sectoren
Gepubliceerd op 05/06/2023 11:00 in Economie
Steeds meer bedrijven experimenteren met generatieve AI (kunstmatige intelligentie) en zien de mogelijkheden ervan in diverse sectoren. Microsoft Nederland werkt nauw samen met OpenAI, de maker van ChatGPT, de geavanceerde tekstgenerator. Deze technologie wordt geïntegreerd in dienstverlening van grote Nederlandse bedrijven die het contact met hun klanten willen automatiseren. Het kan voor klantenservicebedrijven een bedreiging zijn, maar sommige bedrijven, zoals ContactCare, omarmen het. ChatGPT wordt momenteel gebruikt om de kwaliteit van e-mails na contact te verbeteren.
Bij advies- en belastingkantoor Deloitte zien ze generatieve AI als de manier om het werk voor de medewerkers interessant te houden. AI verbetert de kwaliteit van het werk zonder dat het banen kost. Concurrent EY heeft een chatbot gekoppeld aan zijn databank over loonwetgeving. Deze chatbot geeft in meer dan 90 procent van de gevallen het juiste antwoord op vragen. Naar verwachting levert dit een kostenbesparing van 50 procent op.
Bij CopyRobin, een bureau dat in opdracht teksten schrijft, gebruiken ze ChatGPT al bij het schrijven van stukken. ChatGPT helpt bij het doen van de research en kan, naar voorkeur van de opdrachtgever, de tekst geheel of deels schrijven. Schrijvers krijgen net zoveel tijd als voorheen om teksten af te leveren.
Zakenbank Goldman Sachs voorspelde in maart dat zo'n 20 procent van het werk geautomatiseerd kan worden door AI en IBM en de Britse telecomprovider BT hebben al plannen om duizenden banen te schrappen. Tegelijkertijd schreef The Economist onlangs dat de meeste banen waarschijnlijk veilig zijn. De toekomst van werk ligt in samenwerking met AI.
Universitair hoofddocent ethiek en technologie aan TU Delft, Filippo Santoni De Sio, benadrukt dat één vraag heel belangrijk is: Wie bepaalt de voorwaarden: de mens of de computer?