PostNL vertraagt levering post van zakelijke klanten

Gepubliceerd op 03/09/2024 17:00 in Economie

PostNL heeft aangekondigd dat zij vanaf volgend jaar de post van zakelijke klanten binnen twee dagen zullen bezorgen, in plaats van de huidige norm van 24 uur. Het postbedrijf vindt het niet langer haalbaar om de post zo snel te bezorgen. Bedrijven hebben echter de mogelijkheid om tegen betaling nog steeds te kiezen voor bezorging binnen één dag.

De maatregel werd vorig jaar al aangekondigd door PostNL, die aangaf dat dit nodig was om de kosten beheersbaar te houden. Door de afname van poststukken en stijgende lonen van medewerkers, zag het bedrijf de marges dalen.

Op de lange termijn is PostNL ook van plan om de bezorging van normale brievenpost uit te stellen naar twee en later drie dagen. Hiervoor zal een aanpassing van de postwet nodig zijn, waardoor de huidige regel van "binnen één dag, vijf dagen per week" van kracht blijft.

Naast deze maatregelen heeft PostNL bij de presentatie van de halfjaarcijfers ook om steun van de overheid gevraagd vanwege de afname van het aantal brieven. In juli werd de postzegel al met 5 cent verhoogd, waardoor de prijs nu op 1,14 euro per zegel ligt.

Op dit moment voert de Autoriteit Consument en Markt (ACM) onderzoek uit naar de postmarkt. Pas na afronding van dit onderzoek, gepland voor begin 2025, zal er een besluit vallen over eventuele extra financiering voor PostNL.

Lees meer nieuws in economie