GO Sharing trekt zich terug uit elf steden en haalt 5000 scooters weg uit Nederland
Gepubliceerd op 25/08/2024 12:00 in Economie
GO Sharing, bekend van de felgroene deelfietsen en -scooters, heeft aangekondigd zich terug te trekken uit elf steden en deze maand 5000 scooters weg te halen uit Nederland. Het bedrijf, dat vorig jaar werd overgenomen door het Turkse BinBin, zal alleen nog actief blijven in Amsterdam en Haarlem.
Volgens topman Mudzahid Beslija zijn niet alle steden winstgevend voor het bedrijf. Daarnaast spelen vernieling van scooters en de nieuwe helmplicht een rol bij het vertrek. Het bedrijf noemt de helmplicht 'extreme regelgeving'.
Met het vertrek van GO Sharing blijven in veel steden nog twee andere spelers over op de deelscootermarkt: Felyx en Check. Beide bedrijven hebben tot nu toe voornamelijk verlies geleden in hun korte bestaan. Hoogleraar Derk Loorbach van de Erasmus Universiteit Rotterdam beschrijft de situatie op de deelscootermarkt als een klassiek patroon van bedrijven die snel de markt claimen om vervolgens te proberen te overleven en winst te maken.
Andere factoren die bepalen of een stad geschikt is voor de deelscooter zijn onder meer het aantal twintigers in de stad en de bevolkingsdichtheid. Gemeenten spelen ook een rol door regels op te stellen voor het parkeren van deelscooters. Zo heeft Groningen vorig jaar de regels aangescherpt door te werken met 'digitale hubs' waar gebruikers de scooters kunnen parkeren.
Een ander knelpunt voor de deelscooterbedrijven zijn de vergunningen die vaak maar twee jaar geldig zijn. Dit zorgt voor onzekerheid bij investeerders. Ondanks deze uitdagingen zien sommige gemeenten, zoals Dordrecht, wel potentie in de deelscooters voor het verminderen van autoverkeer in binnensteden. Wethouder Rik van der Linden van Dordrecht betreurt het vertrek van GO Sharing en gaat op zoek naar een nieuw scooterbedrijf om mee samen te werken.