ASN Impact Investors verkoopt belangen in kledingbedrijven wegens gebrek aan duurzaamheid
Gepubliceerd op 20/08/2024 11:00 in Economie
ASN Impact Investors heeft besloten om al hun belangen in kledingbedrijven te verkopen vanwege het tekortschieten op het gebied van duurzaamheid. Volgens directeur San Lie boeken bedrijven als H&M, het moederbedrijf van Zara, en Asics te weinig vooruitgang en zijn ze onder druk van Chinese concurrenten niet snel genoeg met veranderingen bezig.
Lie spreekt van een "duivels dilemma", aangezien ASN nu niet meer als aandeelhouder kan praten met deze bedrijven. Hoewel er enige verbeteringen zijn op het gebied van arbeidsomstandigheden, vindt Lie dat er te weinig gebeurt en dit niet snel genoeg gaat.
Volgens Lie lijkt de kledingsector vast te zitten in een cyclus van steeds meer produceren. De concurrentie van Chinese bedrijven die nog sneller produceren, zoals Shein en Temu, zorgt ervoor dat duurzaamheid op de achtergrond raakt.
Consumenten worden volgens Lie verleid door de constante stroom van nieuwe kleding, ondanks de bekende misstanden in fabrieken en de problemen met kledingafval. De kledingindustrie behoort tot de meest vervuilende industrieën ter wereld, met hoge uitstoot van broeikasgassen en milieuvervuiling.
Lie pleit ervoor dat de overheid ingrijpt, aangezien de industrie en consumenten niet snel genoeg veranderen. In Frankrijk wordt bijvoorbeeld gewerkt aan wetgeving die de prijs van 'fast fashion' kledingstukken met wel 10 euro kan verhogen om duurzaamheid te bevorderen.
Op Europees niveau worden ook maatregelen genomen, met plannen om vanaf 2027 alle kledingstukken te voorzien van een digitaal productpaspoort met gedetailleerde informatie over herkomst en uitstoot. Zo kunnen consumenten geïnformeerde keuzes maken bij het kopen van kleding.