Trend van sped up en slowed down liedjes wint aan populariteit

Gepubliceerd op 13/08/2024 04:00 in Economie

De trend van het uitbrengen van versnelde of vertraagde versies van liedjes wint steeds meer aan populariteit. Artiesten vinden steeds vaker succes met deze sped up en slowed down nummers, die miljoenen keren beluisterd worden.

Een goed voorbeeld is de Britse zangeres Raye, wiens hit Escapism ruim 830 miljoen keer beluisterd is op Spotify. Haar sped up versie heeft bijna 280 miljoen streams behaald, wat kan leiden tot aanzienlijke extra inkomsten.

Versnelde liedjes zijn vooral populair op TikTok, waar gebruikers zelf nummers een ander ritme geven en uploaden. Ook grote artiesten zoals Billie Eilish hebben recentelijk versnelde en vertraagde versies van hun nummers uitgebracht. Nederlandse artiesten zoals Kleine John doen ook mee aan deze trend.

Het uitbrengen van sped up versies is een goedkopere manier om dezelfde nummers opnieuw onder de aandacht te brengen in vergelijking met remixen of akoestische versies. Luisteraars lijken steeds meer behoefte te hebben om actief met muziek bezig te zijn.

Hoewel de trend veel positieve reacties krijgt, zijn er ook critici zoals eigenaar van muzieklabel Cloud 9, Raymond van Vliet, die aangeeft geen versnelde versies van nummers uit te brengen omdat een liedje bedoeld is zoals het oorspronkelijk is gemaakt.

Ondanks enkele tegenstanders zijn labels alweer op zoek naar nieuwe manieren om de aandacht te trekken, aangezien sped up liedjes langzaamaan een normaal onderdeel van de muziekindustrie lijken te worden.

Lees meer nieuws in economie