Bankspoofing nog steeds mogelijk ondanks maatregelen van banken en telecomproviders

Gepubliceerd op 09/08/2024 07:00 in Economie

Het fenomeen van bankspoofing, waarbij oplichters zich voordoen als bankmedewerkers, blijft een groot probleem ondanks de maatregelen die banken en telecombedrijven hebben genomen. De Fraudehelpdesk ziet een toename van het aantal slachtoffers, terwijl banken juist spreken van een daling en waarschuwingen uitgeven voor neptelefoontjes.

De NOS ontdekte dat slachtoffers dit jaar nog steeds in bankspoofing zijn getrapt, ondanks de afspraak dat banknummers niet meer gespoofd zouden worden. Hackers van veiligheidsbedrijf Secura slaagden er zelfs in om met spoofingsoftware te bellen naar banknummers en slachtoffers te misleiden.

Slachtoffers zoals Iris en Mike werden gebeld met telefoonnummers die leken op die van hun banken, waardoor zij in de val trapten. Iris voelde zich gehypnotiseerd en liet zich overhalen een programma op haar computer te installeren, waarna zij al haar spaargeld kwijt was. Mike werd overtuigd door de oplichters die zijn persoonlijke gegevens wisten en zich voordeden als medewerkers van zijn bank.

Om belfraude tegen te gaan lanceerde ING de "Check het Gesprek" functie, waarmee klanten kunnen controleren of zij echt door de bank worden gebeld. ABN Amro en Rabobank experimenteren ook met soortgelijke beveiligingsmaatregelen.

De NVB benadrukt dat banken technische oplossingen ontwikkelen om spoofing te voorkomen, maar waarschuwt dat de beveiliging nog niet waterdicht is. Daarnaast wijst de NVB op maatregelen zoals een tijdslot voor overboekingen om mensen extra bedenktijd te geven.

Het onderzoek van de NOS laat zien dat ondanks inspanningen van banken en telecomproviders, bankspoofing nog steeds een reƫel gevaar vormt voor consumenten. Het blijft dan ook belangrijk om alert te blijven en verdachte telefoontjes direct te melden bij de banken of autoriteiten.

Lees meer nieuws in economie