Google en Meta werkten samen aan reclamecampagne gericht op tieners

Gepubliceerd op 09/08/2024 01:00 in Economie

Techbedrijven Google en Meta hebben samengewerkt aan een reclamecampagne die specifiek gericht was op tieners, zo meldt de Britse krant Financial Times op basis van gesprekken met ingewijden en documenten. Het zou gaan om reclames op YouTube, eigendom van Google, bedoeld voor 13- tot 17-jarige kijkers. Hierin werd het sociale medium Instagram, eigendom van Meta, gepromoot om beter te kunnen concurreren met TikTok.

De bedrijven zouden hebben geprobeerd het ware doel van de reclames te verhullen door de doelgroep van de campagne als "onbekend" in het systeem te laten staan, terwijl Google volgens de krant wist dat het om tieners ging. De campagne werd stopgezet nadat de Britse krant Google hierover had bevraagd.

Google heeft laten weten dat het bedrijf gepersonaliseerde advertenties aan minderjarigen verbiedt en dit beleid verder gaat dan wat verplicht is. Het techbedrijf zal medewerkers opnieuw benadrukken dat ze adverteerders niet mogen helpen met campagnes die tegen het bedrijfsbeleid ingaan. Meta was niet bereikbaar voor commentaar, maar volgens de Financial Times vindt het bedrijf niet dat het regels heeft omzeild en benadrukt Meta dat zij altijd open zijn geweest over het platform voor jongeren.

De campagne werd bedacht terwijl CEO's van techbedrijven, waaronder Mark Zuckerberg van Meta, eerder dit jaar werden verhoord door de Amerikaanse Senaat. De Senaat was bezorgd over het verband tussen het verslechterende welzijn van kinderen en sociale media. Zuckerberg bood toen zijn excuses aan aan families van kinderen die slachtoffer waren geworden van seksuele uitbuiting en misbruik op zijn platforms.

Lees meer nieuws in economie