ACM trekt 163 betaalde doorschakelnummers in om misleiding te voorkomen

Gepubliceerd op 26/05/2023 13:00 in Economie

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft na een controle 163 telefoonnummers ingetrokken die bellers tegen betaling doorschakelden naar gratis 0800-nummers. Het gaat om 0906-nummers die niet voldeden aan de nieuwe regels die sinds vorig jaar zijn aangescherpt. Bedrijven mogen deze nummers alleen nog maar gebruiken voor het aanbieden van diensten en niet voor het doorschakelen naar gratis telefoonnummers. De ACM ontving veel klachten van consumenten die onbewust betaalden voor het doorschakelen en verrast werden met hoge telefoonrekeningen.

Volgende week zal de ACM nog eens 250 nummers intrekken die onterecht gebruik maken van de 0906-nummerreeks omdat ze geen dienst aanbieden. De ACM adviseert consumenten om alert te blijven bij het bellen van een betaald nummer en om de dienst en kosten te controleren voordat ze bellen. Verdachte informatiediensten kunnen worden gemeld bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM.

Annemarie Sipkes van de ACM legt uit dat bedrijven met 0906-nummers vaak slim gebruik maakten van Google. “Wanneer je bijvoorbeeld naar het nummer van de Belastingdienst zocht, kwamen betaalde nummers vaak bovenaan in de zoekresultaten. Consumenten kozen dan vaak het eerste nummer dat ze tegenkwamen zonder zich te realiseren dat er ook een gratis alternatief bestond.” Sommige gesprekken kostten consumenten 30 tot 40 euro omdat bedrijven soms een euro per minuut rekenden.

De invoering van de nieuwe regels voor 0906-nummers heeft als doel om misleiding van consumenten te voorkomen. De ACM zal blijven controleren op het gebruik van deze nummers en actie ondernemen wanneer nodig. Het is belangrijk voor consumenten om alert te blijven en zich bewust te zijn van de kosten bij het bellen van een betaald nummer.

Lees meer nieuws in economie