ILT neemt 3500 gevaarlijke fatbikes in beslag
Gepubliceerd op 22/07/2024 12:00 in Economie
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft 3500 fatbikes in beslag genomen omdat ze vermoedelijk gevaarlijk zijn. De relatief goedkope fietsen zijn gemaakt door een producent uit China. Volgens de ILT lijken de fatbikes meer op brommers dan elektrische fietsen.
De ILT heeft de fatbikes in beslag genomen in samenwerking met justitie en het Openbaar Ministerie. Als blijkt dat de fatbikes moeten worden aangemerkt als brommers, zal de zaak worden overgedragen aan de officier van justitie. Dit kan leiden tot boetes en mogelijke vervolging van de producent en verkopers.
Om welk merk fatbike van welke producent het specifiek gaat, wil de ILT niet bekendmaken "in het belang van het onderzoek". Een instroomverbod is opgelegd voor de betreffende fatbikes, wat betekent dat de Chinese producent ze tijdelijk niet meer naar Nederland mag verzenden.
Elektrische fietsen die sneller dan 25 kilometer per uur kunnen rijden, moeten net als bromfietsen een kenteken hebben. Bestuurders dienen WA-verzekerd te zijn, een helm te dragen, minimaal 16 jaar oud te zijn en in het bezit te zijn van een bromfietsrijbewijs.
De Chinese fatbikes zijn populair vanwege hun lage prijs, maar ook omdat ze sneller kunnen rijden dan concurrenten. Echter, Karin Visser, directeur Toezicht en Opsporing bij de ILT, vraagt zich af of het verstandig is om kinderen op deze fatbikes te laten rijden zonder de benodigde verzekering, rijbewijs, helm en kenteken.
Er zijn al langere tijd zorgen over de fatbikes, die voornamelijk geliefd zijn bij jongeren. Veel van hen passen hun fietsen aan, wat leidt tot een groeiend aantal ongelukken in het verkeer. Om deze reden pleit de politie voor een leeftijdsgrens voor het gebruik van fatbikes. Daarnaast zijn steeds meer verzekeraars terughoudend in het verzekeren van deze fietsen, vooral vanwege de hoge diefstalgevoeligheid.