Sociale media inspireren jongeren bij het plannen van vakanties

Gepubliceerd op 14/07/2024 00:00 in Economie

Sociale media hebben een grote invloed op de vakantieplannen van jongeren, dankzij de inspirerende beelden van travel influencers. Deze influencers reizen de wereld rond om hun volgers te voorzien van prachtige beelden en handige tips. Hierdoor bereiken ze doelgroepen die normaal gesproken niet naar een traditioneel reisbureau zouden gaan, volgens deskundigen.

Jongeren kunnen met slechts een paar klikken op platforms als TikTok en Instagram een overvloed aan informatie vinden over exotische bestemmingen. Dit in tegenstelling tot Google, dat vaak slechts statische linkjes naar reisbureaus biedt.

Sociale media fungeren steeds meer als reisbureaus voor jongeren, volgens socialemedia-deskundige Kirsten Jassies. Niet alleen halen jongeren hier inspiratie voor vakantiebestemmingen vandaan, maar ze zoeken ook naar leuke activiteiten en verborgen juweeltjes op die bestemmingen.

Om bezoekers aan te trekken betalen ondernemers influencers om bij hen te komen eten of overnachten. In ruil daarvoor ontvangen ze online promotie, waarmee duizenden mensen in de juiste doelgroep worden bereikt.

Populaire reisaccounts richten zich vaak op specifieke groepen mensen, zoals set jetting, fotografiereizen of duurzame tripjes. Ook de trend van solo reizen, #solotravel, trekt online veel aandacht, mede door de groei van alleenstaanden.

Travel influencer Mohsin Amdaouech organiseert nu groepsreizen naar aanleiding van zijn populaire Instagramaccount. Hij gelooft dat mensen bij het boeken van een reis niet alleen op zoek zijn naar bestemmingen, maar ook naar een bepaalde mentaliteit en gevoel.

Met zijn migratieachtergrond heeft Amdaouech een niche gevonden in jongeren die niet veel op vakantie zijn geweest, maar wel graag willen reizen. Zijn Instagramaccount biedt hen de mogelijkheid om de wereld te verkennen en een gevoel van avontuur te ervaren.

Lees meer nieuws in economie