Honderden Nederlandse bedrijven bieden klanten 'koop nu, betaal later'-diensten aan
Gepubliceerd op 19/04/2023 02:00 in Economie
Het blijkt dat meer dan 500 Nederlandse bedrijven hun klanten op afbetaling laten kopen via de diensten van Klarna en Riverty. Hoewel de diensten populair zijn, zijn er ook risico's. Toezichthouder Autoriteit Financiƫle Markten dringt aan op meer wetgeving, omdat ze constateren dat de kosten voor te laat betalen onduidelijk en mogelijk onrechtmatig zijn. Ongeveer een op de vijf gebruikers betaalt namelijk niet op tijd, wat resulteert in een boete en incassokosten.
Het aantal mensen in schuldhulpverlening met een schuld bij Klarna of Riverty verdubbelde in de afgelopen vijf jaar, wat aantoont dat er meer bescherming nodig is tegen dit soort diensten. Omdat achteraf betalen wettelijk geen lening is, vallen de bedrijven niet onder het toezicht van de AFM en zijn er minder strenge regels. Minister Weerwind maakt zich zorgen over de diensten en probeert het gat in de wet te dichten om de diensten te bestempelen als consumptief krediet, met de bijbehorende regels.
Sommige bedrijven reageren defensief op de kritiek, terwijl anderen op zoek zijn naar oplossingen om de risico's te minimaliseren. Riverty heeft beloofd nog deze maand met een plan van aanpak te komen om de diensten te verbeteren, zoals het niet verlenen van diensten aan minderjarigen en het tegengaan van het stapelen van schulden. Hoewel sommige bedrijven vastbesloten zijn om niet te profiteren van financieel gespannen situaties van consumenten, blijkt uit het aantal mensen met schulden dat er nog veel werk aan de winkel is.