Vertraging en kostenoverschrijding bij bouw nieuwe A-pier Schiphol

Gepubliceerd op 04/07/2024 23:00 in Economie

De nieuwe A-pier van Schiphol zal pas in april 2027 in gebruik worden genomen, zo'n acht jaar later dan gepland. Dit komt door vertraging in de bouw, waardoor de kosten ook fors zijn gestegen. Schiphol verwacht nu dat de uitbreiding bijna 1,4 miljard euro gaat kosten, meer dan twee keer zoveel als eerder begroot.

In 2021 werd de kostenraming van de A-pier nog geschat op 1,1 miljard euro, wat al veel hoger was dan de oorspronkelijke begroting van 600 miljoen euro. Schiphol erkent nu dat de bouw niet vlekkeloos is verlopen.

Uitvoerend directeur Sybren Hahn wijt de vertraging onder andere aan de bouwbedrijven Ballast Nedam en TAV, die eerder betrokken waren bij het project. Schiphol heeft deze bedrijven van het project gehaald vanwege opgelopen kosten en levertijd. In december heeft Schiphol een rechtszaak aan haar broek hangen vanwege deze beslissing.

Schiphol beweert dat er veel gebreken waren aan het werk dat Ballast Nedam en TAV hebben opgeleverd, wat extra kosten met zich meebrengt voor het herstelwerk.

De uitbreiding van de A-pier is volgens Schiphol noodzakelijk om passagiers sneller te laten doorstromen tijdens piekperiodes, zoals de zomervakantie. In samenwerking met bouwbedrijf BAM wordt er nu een "zeer nauwkeurige planning" gemaakt voor de afbouw van de pier. De A-pier zal 55.000 vierkante meter groot worden en acht gates bevatten, waarvan drie voor de grootste vliegtuigen zijn bestemd.

De oplevering van de pier staat gepland voor eind 2026, waarna in de daaropvolgende maanden de systemen zullen worden getest en het personeel zal worden ingewerkt.

Lees meer nieuws in economie