Chinese bedrijven domineren reclame tijdens EK in Duitsland

Gepubliceerd op 02/07/2024 03:00 in Economie

China is goed vertegenwoordigd in de reclamewereld tijdens het EK in Duitsland, ondanks dat het land niet deelneemt aan het toernooi. Vijf van de dertien EK-sponsors zijn Chinees, waaronder grote namen als AliExpress, AliPay en Vivo.

Bij het vorige EK in 2016 was er slechts één Chinese hoofdsponsor, maar bij het EK in 2021 waren dat er al vier en nu dus vijf. Het Chinese automerk BYD is de belangrijkste EK-sponsor.

Volgens Wim Lagae, hoogleraar sportmarketing aan de KU Leuven, is het voor Chinese bedrijven logisch om op grote schaal te investeren in marketing tijdens grote evenementen zoals het EK. Dit zorgt voor wereldwijde naamsbekendheid en verbetert ook het imago van de merken.

Chinese bedrijven zijn ervan overtuigd dat hun reclame een groot bereik heeft. Zo verscheen er een Chinese uitspraak op het reclamebord van sponsor HiSense toen Wout Weghorst scoorde tegen Polen.

Hoewel de reclamestrategie van China doet denken aan die van Japan tijdens het EK van 1988, ziet Lagae een duidelijk verschil. Waar Japan zich richtte op bestaande markten, probeert China juist reclame te maken voor markten die nog onderbelicht zijn, zoals betaaldienst Alipay en de elektrische auto's van BYD.

Chinese bedrijven hopen met hun reclame tijdens het EK hun internationale naamsbekendheid te vergroten en te concurreren met westerse merken op het gebied van imago en naamsbekendheid. Daarnaast is voetbal erg populair onder Chinezen, wat de grote investeringen in reclame tijdens het EK verklaart.

Lees meer nieuws in economie