Europese verplichting voor piepjes bij te hard rijden in nieuwe auto's
Gepubliceerd op 27/06/2024 20:00 in Economie
Wie de afgelopen tijd een nieuwe auto heeft gekocht, is mogelijk al bekend met het fenomeen Intelligent Speed Assistance (ISA). Dit systeem waarschuwt bestuurders wanneer zij de toegestane snelheid overschrijden en is sinds kort een Europese verplichting geworden.
ISA is al aanwezig in modellen die na 2022 op de markt zijn gekomen. Vanaf aanstaande zondag zal dit systeem verplicht zijn in alle nieuw verkochte auto's. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat benadrukt dat deze maatregel de verkeersveiligheid moet verbeteren, aangezien 30 procent van dodelijke ongevallen wordt veroorzaakt door te hard rijden.
Autofabrikanten hebben de keuze uit verschillende methoden om bestuurders te waarschuwen, zoals piepjes, trillingen in het stuur, weerstand op het gaspedaal of automatische snelheidsbegrenzing. Het systeem kan echter worden uitgeschakeld, hoewel dit bij elke rit opnieuw moet gebeuren.
Sommige experts, zoals verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen, vinden ISA een indringende oplossing en zouden liever een lichtere variant zien, zoals een eenvoudig dashboardlampje. Toch tonen onderzoeken aan dat een meerderheid van automobilisten bereid is om dit systeem te gebruiken.
Hoewel technologieën zoals voertuigcamera's en software voor verkeersborden de nauwkeurigheid van ISA moeten waarborgen, zijn er nog steeds kritieken over de betrouwbaarheid van deze systemen. Een overvloed aan meldingen kan volgens experts zelfs een averechts effect hebben en leiden tot minder aandacht voor de waarschuwingen.
Verwacht wordt dat de invoering van ISA invloed kan hebben op de keuze van consumenten, waarbij sommigen wellicht zullen kiezen voor een tweedehands model zonder deze waarschuwingssystemen. Echter, volgens de RAI Vereniging is er onder automobilisten nog steeds een grote bereidheid om ISA te omarmen als middel om de verkeersveiligheid te verbeteren.