Schiphol overweegt verbod op privévliegtuigen vanaf 2025

Gepubliceerd op 19/04/2023 00:00 in Economie

Schiphol wil vanaf eind 2025 privévliegtuigen weren vanwege geluidsoverlast en CO2-uitstoot per passagier. Greenpeace en Extinction Rebellion voeren al langer actie tegen dit soort vluchten, voornamelijk vakantievluchten. Verschillende luchtvaartexperts betwijfelen echter of zo'n verbod haalbaar is vanwege wereldwijde verdragen waar Nederland aan gebonden is. Ook zouden de privévluchten maar verantwoordelijk zijn voor een klein deel van de CO2-uitstoot op Schiphol.

Schiphol-topman Ruud Sondag zegt dat privévliegtuigen onevenredig veel geluidsoverlast en CO2-uitstoot per passagier veroorzaken. De branche maakt zich zorgen en een rechtszaak is niet uitgesloten als het voorstel van Schiphol daadwerkelijk beleid wordt.

Een verbod op privévliegtuigen zou lastig te realiseren zijn door het internationale Luchtvaartverdrag van Chicago uit 1944. Dit verdrag stelt dat landen hun luchthavens moeten openstellen voor vliegtuigen uit andere landen, wat ook geldt voor privévliegtuigen. Een luchthaven kan het aantal vliegbewegingen alleen verminderen na het doorlopen van een balanced approach-procedure, waarbij omwonenden, luchtvaartondernemingen, de luchthaven en andere betrokken partijen in het proces moeten worden meegenomen.

Schiphol heeft niet de bevoegdheid om eenzijdig een besluit te nemen over het verbod. Ook moet de Europese Commissie de procedure beoordelen en beslissen of er genoeg juridische grondslag is voor het weren van privévliegtuigen. Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat staat wel positief tegenover de plannen van Schiphol.

Lees meer nieuws in economie