Fraudeslachtoffers bij Bunq krijgen schadevergoeding
Gepubliceerd op 22/06/2024 01:00 in Economie
Tientallen klanten van onlinebank Bunq die slachtoffer zijn geworden van online oplichting, krijgen eindelijk een schadevergoeding. Tot nu toe compenseerde de bank de gedupeerden niet. Uit onderzoek van NOS en NRC bleek eind mei dat klanten van Bunq grote bedragen verloren door fraude. De werkwijze van de oplichters, die slachtoffers onder druk zetten door zich voor te doen als bankmedewerkers, was zo succesvol dat tientallen klanten binnen enkele minuten tot wel twee ton verloren.
Demissionair minister van Financiƫn Van Weyenberg (D66) uitte felle kritiek op Bunq in de Tweede Kamer. De opmerking van Bunq-topman Ali Niknam dat slachtoffers eigenlijk "hun autosleutels weggeven" als ze hun inlogcodes prijsgeven en dat de bank daar "niks" aan kan doen, werd door Van Weyenberg als "volstrekt ongepast" bestempeld.
Nu komt Bunq met verbeteringen in de beveiliging en in de coulanceregeling voor gedupeerde klanten. De bank heeft aangekondigd dat de slachtoffers gemiddeld 85 procent van hun geleden schade terug zullen krijgen. In het nieuwe coulancebeleid belooft Bunq om in principe 100 procent van de schade te vergoeden als er geen wettelijk recht op vergoeding bestaat.