Albert Heijn neemt maatregelen tegen agressie richting medewerkers
Gepubliceerd op 17/06/2024 12:00 in Economie
Supermarktmedewerkers worden steeds vaker geconfronteerd met agressief gedrag, zoals scheldpartijen en intimidatie. Albert Heijn heeft besloten actie te ondernemen en zal onder andere de naambordjes van medewerkers vervangen. Uit een intern onderzoek blijkt dat zo'n 70 procent van de medewerkers zich onprettig voelt bij het dragen van een naambordje.
Directeur Sonja Boelhouwer van Albert Heijn meldt meer dan duizend incidenten per jaar, maar vermoedt dat het werkelijke aantal nog hoger ligt omdat niet alle incidenten worden gemeld. Verbale intimidatie komt het meest voor, maar er is ook een toename van fysiek geweld te zien.
Als preventieve maatregel zullen de naambordjes vervangen worden door varianten met de tekst 'Wij zijn Team Albert Heijn'. Hiermee hoopt de supermarktketen dat medewerkers minder snel persoonlijk worden aangevallen. Daarnaast zullen extra trainingen gegeven worden om medewerkers te leren hoe ze met agressie om kunnen gaan.
Boelhouwer wijt de toename van agressie aan de verharding van de maatschappij. Mensen hebben steeds vaker een kort lontje en reageren agressief wanneer ze aangesproken worden op hun gedrag. Deze trend is volgens haar versterkt sinds het begin van de coronapandemie.
Naast Albert Heijn hebben ook supermarktketens zoals Jumbo en Dirk van den Broek te maken met toenemende agressie richting medewerkers. Jumbo heeft bijvoorbeeld extra cameratoezicht in de winkels ingevoerd, terwijl een deel van het personeel van Dirk van den Broek bodycams gaat dragen om onveilige situaties te voorkomen.