Grotere auto's zorgen voor ergernis in steden
Gepubliceerd op 15/06/2024 20:00 in Economie
Grote auto's die bij het parkeren een halve stoep innemen of deels op de trambaan staan, zorgen voor irritatie in krappe binnensteden. Sinds 1980 zijn benzineauto's gemiddeld 197 kilo zwaarder en 14 centimeter breder geworden, wat vooral te maken heeft met veiligheids- en modevernieuwingen.
De branchevereniging Bovag geeft aan dat strengere veiligheidseisen ervoor zorgen dat auto's breder worden, terwijl nieuwe systemen om auto's schoner en veiliger te maken ervoor zorgen dat ze zwaarder worden. Elektrische auto's zijn zelfs nog zwaarder vanwege hun accu's.
De populariteit van grote auto's, vooral SUV's, baart het Internationaal Energieagentschap zorgen. Wereldwijd bestaat meer dan de helft van de autoverkoop uit SUV's. Deze trend wordt ook opgemerkt door Marco van Burgsteden van CROW, een kennisplatform dat de overheid adviseert over infrastructuur.
Grote auto's kunnen echter gevaarlijk zijn voor andere weggebruikers, vanwege de dode hoek en het zwaardere gewicht. Producenten vinden grote auto's interessant vanwege hogere marges, maar kleinere modellen blijven ook populair vanwege de lagere prijs.
Er wordt nu nagedacht over het aanpassen van parkeerplekken aan de grotere auto's. Gemeenten merken dat auto's steeds meer uitsteken en overwegen om parkeerplaatsen te vergroten. Dit kan echter ook leiden tot meer grotere auto's op de weg.
Gemeente Amsterdam onderzoekt de mogelijkheid van een 'auto-obesitasbelasting' voor grote auto's, om verkeersveiligheid en ruimtegebrek aan te pakken. Andere steden hebben al vergelijkbare maatregelen genomen.
Het aanpassen van wegen en parkeerplekken aan grotere auto's is een discussiepunt bij CROW. De ontwikkelingen in de maatschappij kunnen gevolgd worden, maar ook gestuurd worden door richtlijnen en beleid. In Amsterdam heeft de invoering van lagere snelheden al geleid tot minder brede wegen en meer ruimte voor andere vormen van mobiliteit.