Europese Commissie voert hoge importheffingen in op Chinese elektrische auto's

Gepubliceerd op 14/06/2024 14:00 in Economie

De Europese Commissie heeft aangekondigd dat er vanaf volgende maand hoge importheffingen zullen worden ingevoerd op elektrische auto's die uit China worden geïmporteerd. Deze heffingen zullen gelden voor de drie grote fabrikanten BYD, Geely en SAIC, en het is mogelijk dat de merken ervoor kiezen om deze heffingen door te berekenen aan kopers, waardoor de auto's duurder worden.

Het besluit van de Commissie volgt op een onderzoek dat afgelopen oktober werd aangekondigd. Op basis van de resultaten concludeert de Commissie dat er sprake is van oneerlijke concurrentie, aangezien Chinese automerken aanzienlijke staatssteun ontvangen. Er is contact opgenomen met de Chinese autoriteiten over deze kwestie.

Chinese merken die hebben meegewerkt aan het onderzoek zullen een gemiddelde heffing van 21 procent betalen, terwijl merken die niet wilden meewerken een heffing van 38,1 procent zullen krijgen. Voor in China geproduceerde Tesla's zal mogelijk een apart tarief gelden.

Verschillende tarieven zullen gelden voor de drie merken. Zo is Geely onder meer eigenaar van Volvo, Polestar en Lynk & Co, terwijl SAIC het Britse MG in handen heeft.

Deze importheffingen zijn niet uniek voor Europa. Vorige maand kondigde Washington aan dat Chinese auto's die in de Verenigde Staten worden geïmporteerd te maken zullen krijgen met een nog hogere heffing, die stijgt van 27,5 naar 100 procent.

Europese automerken volgen met interesse de ontwikkelingen op de Chinese elektrische automarkt. Hoewel Chinese merken nog niet stevig gevestigd zijn in Europa, groeit hun marktaandeel gestaag, mede doordat de prijzen van hun auto's vaak lager liggen dan die van Europese auto's.

De Chinese staatssteun voor de productie van auto's heeft lange tijd tot zorgen geleid bij Europese concurrenten, die spreken van oneerlijke concurrentie. De Europese Commissie heeft nu actie ondernomen naar aanleiding van deze zorgen.

Volgens berichten zou met name Spanje en Frankrijk hebben gelobbyd voor deze heffingen, terwijl landen als Duitsland, Zweden en Hongarije juist tegen zijn, uit vrees voor mogelijke vergeldingsmaatregelen van China.

In Nederland was het marktaandeel van Chinese merken vorig jaar nog klein, maar zij proberen hier verandering in te brengen.

Lees meer nieuws in economie