ACM legt boetes op aan webwinkels voor nepkortingen

Gepubliceerd op 11/06/2024 13:00 in Economie

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft boetes opgelegd aan vijf webwinkels wegens het aanbieden van nepkortingen. Onder de beboete bedrijven bevinden zich bekende merken zoals G-Star en Tommy Hilfiger. De 'van-prijs' bij de afprijzingen bleek niet te kloppen, wat neerkomt op misleiding van consumenten doordat de korting eigenlijk lager was dan aangegeven of zelfs helemaal niet bestond.

Een van de webwinkels bood bijvoorbeeld een product aan 'van' 699 euro 'voor' 629 euro, terwijl de prijs van het product in de dertig dagen voorafgaand aan de korting 539 euro was. Volgens de ACM is dit een nepkorting, omdat consumenten ten onrechte denken dat ze korting krijgen terwijl ze eigenlijk duurder uit zijn.

De boetes voor deze misleidende praktijken bedragen in totaal 621.000 euro. G-Star, Tommy Hilfiger en Jysk hebben de overtreding erkend en beloven verbetering. Hierdoor krijgen zij een lagere boete opgelegd. Leen Bakker en het moederbedrijf van koopjedeal.nl ontkennen de overtreding en kunnen de boete nog juridisch aanvechten.

De ACM heeft vastgesteld dat ook andere webshops nepkortingen aanbieden, maar heeft alleen bedrijven beboet die herhaaldelijk de regels overtraden. Met de overige bedrijven die de regels hebben overtreden, voert de toezichthouder waarschuwingsgesprekken.

Lees meer nieuws in economie