Effect van ongevraagde telefoontjes en deur-aan-deur verkoop op switchen van energieleveranciers

Gepubliceerd op 08/06/2024 13:00 in Economie

Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat één op de tien consumenten die het afgelopen jaar van energieleverancier wisselden, dit deden na een aanbod van energieleveranciers via ongevraagde telefoontjes of deur-aan-deur verkoop.

De ACM onderzocht de verschillende manieren waarop leveranciers nieuwe klanten binnenhaalden. Ongeveer een derde van de nieuwe klanten kwam binnen via de website, terwijl 14 procent uit eigen beweging contact opnam met een leverancier via mail, telefoon of brief. Vergelijkingssites bleken ook een veelvoorkomende route te zijn, met 22 procent van de nieuwe klanten die op die manier een contract afsloten.

Naast deze methodes proberen energiemaatschappijen ook klanten te strikken die niet van plan waren over te stappen. Dit doen ze bijvoorbeeld door mensen op te bellen of door verkopers langs de deuren te sturen. Uit het onderzoek blijkt dat 6 procent van de overstappers dit deed na een aanbod via de telefoon, terwijl 4 procent gevoelig bleek voor verkopers aan de deur.

De ACM is kritisch over deze vormen van verkoop en is het afgelopen jaar verschillende keren opgetreden tegen misleidende werving. Consumenten wordt aangeraden om altijd rustig de tijd te nemen om tarieven te bestuderen en vergelijken. De ACM benadrukt dat mensen nooit akkoord moeten gaan met een nieuw contract tijdens een 'verkoopgesprek'.

Lees meer nieuws in economie