Zorgen over lek bij AddComm groeien: meerdere bedrijven waarschuwen klanten voor datalek
Gepubliceerd op 30/05/2024 04:00 in Economie
Het lek bij AddComm, een bedrijf dat voor bedrijven, instellingen en overheden brieven en mails naar klanten stuurt, wordt steeds zorgwekkender. Een week geleden meldde AddComm dat cybercriminelen in de systemen met klantgegevens waren gekomen.
Vandaag meldde energiebedrijf Eneco aan klanten dat de kans bestaat dat hun gegevens hierbij zijn buitgemaakt. De afgelopen dagen deden ook Vattenfall, ABN Amro, pensioenfonds PNO Media, gemeente en het Waterbedrijf Groningen dit al.
Voor Eneco verstuurt AddComm brieven aan klanten per post. Het energiebedrijf zegt dat nog niet duidelijk is welke gegevens precies zijn gestolen. Klanten wordt gevraagd scherp naar brieven van Eneco te kijken, naar bijvoorbeeld het logo, en om vooral geen persoonlijke informatie te delen.
ABN Amro adviseert 'een beperkt aantal klanten' waarvan de gegevens zijn buitgemaakt op de computers van AddComm om alert te zijn voor online oplichting, phishing genaamd. AddComm verstuurt voor de bank en medewerkers brieven en documenten, zowel per post als via e-mail.
Medewerkers van AddComm merkten dat criminelen in de systemen hadden ingebroken toen hun computers op slot bleken te zijn gezet in ruil voor losgeld. De criminelen bleken erin geslaagd om al anderhalve week eerder gijzelsoftware op de systemen te hebben gezet.
AddComm geeft aan 'afspraken' te hebben gemaakt met de cybercriminelen om buitgemaakte klantdata niet te publiceren en te verwijderen, omdat "het privacybelang van onze klanten en hun data zwaar weegt".
Van de klanten van AddComm zegt alleen Vattenfall dat na onderzoek is gebleken dat er uiteindelijk geen gevoelige informatie van klanten is verdwenen. PNO Media geeft aan dat hun pensioendeelnemers zich geen zorgen hoeven te maken. ABN Amro heeft de samenwerking voorlopig op pauze gezet en stelt dat AddComm aangifte gaat doen.