ACM keurt overname Nederlandse smeerkaasmaker ERU door Belgische kaasproducent St. Paul goed
Gepubliceerd op 27/05/2024 13:00 in Economie
De Autoriteit Consument en Markt heeft groen licht gegeven voor de overname van de Nederlandse smeerkaasmaker ERU door de Belgische kaasproducent St. Paul. St. Paul wil met deze overname een breder publiek bereiken, zonder de concurrentie op de Nederlandse kaasmarkt te belemmeren.
Koninklijke ERU, opgericht in 1824, begon oorspronkelijk met snijkazen en kazen. Later begon het bedrijf smeerkaas te produceren door kaasresten te gebruiken. Na verloop van tijd specialiseerde het bedrijf zich voornamelijk in de productie van smeerkaas. In 1959 introduceerde ERU het eerste 'Goudkuipje', waarvoor het bedrijf een patent kreeg op de aluminium verpakking. Naast smeerkaas produceert ERU ook plakken cheddar en andere kaassoorten.
St. Paul, opgericht bijna veertig jaar geleden, richt zich de laatste jaren voornamelijk op het leveren van kaas aan andere bedrijven, zoals pizzamakers of producenten van kaassnacks. Na een samenwerking vorig jaar, maakte St. Paul in april van dit jaar bekend dat het alle aandelen van ERU wilde overnemen.
Met de overname ontstaat naar eigen zeggen een marktleider op het gebied van smeltkaasbereidingen en wordt St. Paul de grootste smeltkaasproducent van de Benelux.
Er zijn geen financiƫle details over de overname bekend. Ook is het nog onduidelijk of de overname gevolgen zal hebben voor het personeel van beide kaasbedrijven. Wel hebben de bedrijven aangegeven onder hun eigen naam te blijven opereren.