Media roepen op om voorgenomen btw-verhoging op kranten stop te zetten
Gepubliceerd op 23/05/2024 08:00 in Economie
Ruim dertig kranten en nieuwsmedia hebben in een paginagrote advertentie een oproep gedaan om de geplande btw-verhoging op kranten te stoppen. Het coalitieakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB bevat het plan om de btw op zowel gedrukte als digitale media te verhogen van 9 naar 21 procent.
In de advertentie uiten de media hun zorgen over het feit dat mensen met een lager inkomen mogelijk worden afgesloten van diepgaande journalistiek, wat zou leiden tot een groeiende kloof in het nieuwsaanbod. De aangekondigde btw-verhoging wordt verwacht een onvermijdelijke daling in abonnementen te veroorzaken, aldus de kranten.
De hoofdredacties van meer dan dertig titels, waaronder bekende namen als de Volkskrant, NRC, AD, Trouw, De Telegraaf en diverse regionale kranten, benadrukken dat de voorgestelde daling ook financiƫle gevolgen zal hebben voor redacties, met name voor kleinere en regionale titels. Hierdoor komt de diversiteit in journalistiek in Nederland ernstig onder druk te staan.
De kranten roepen de Tweede Kamer op om het beleid bij te sturen voordat het te laat is. Ze wijzen erop dat Nederland na Bulgarije het land met de hoogste btw-heffing op kranten zou worden, wat een verdubbeling betekent van het btw-tarief voor journalistiek in vergelijking met de rest van Europa. Dit is volgens de hoofdredacties onaanvaardbaar en zou moeten worden teruggedraaid ter wille van de persvrijheid en de rechtsstaat.
Corine de Vries, hoofdredacteur van meerdere regionale kranten en voorzitter van het Genootschap van Hoofdredacteuren, noemt de btw-verhoging een totale verrassing voor de krantenwereld. Ze hoopt dat partijen in de Tweede Kamer het plan willen heroverwegen en op zoek gaan naar alternatieve bezuinigingen.
De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) heeft eerder al kritiek geuit op het akkoord en noemde de btw-verhoging een "onverwachte gifpil". De NVJ benadrukte dat juist het stimuleren van journalistiek in tijden van overvloedige non-informatie van techbedrijven van groot belang is. Daarnaast zal er ook bezuinigd worden op de NPO, waarvan het budget met zo'n 100 miljoen euro zal worden verlaagd.