Gameontwikkelaar Epic Games beboet voor misleidende reclames voor Fortnite

Gepubliceerd op 18/05/2024 12:00 in Economie

Gameontwikkelaar Epic Games, bekend van het populaire spel Fortnite, heeft van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) boetes ontvangen ter waarde van meer dan 1,1 miljoen euro. De boetes zijn opgelegd vanwege misleidende reclames.

Fortnite heeft wereldwijd honderden miljoenen spelers en genereert jaarlijks miljarden dollars voor Epic Games. Het spel bevat verschillende onderdelen, waarvan Battle Royale de meest bekende is. In deze modus strijden maximaal 100 spelers tegen elkaar om als laatste over te blijven.

Hoewel Fortnite gratis te downloaden is, kunnen spelers extra's kopen, zoals outfits voor hun personage. Deze werden gepromoot met teksten als 'Get it now' of 'Buy now'. Volgens de ACM zijn dergelijke reclames verboden omdat Fortnite zich richt op kinderen. De ACM beschouwt dit als 'agressieve handelspraktijken' en heeft daarom een boete van 560.000 euro opgelegd.

Naast de boete voor misleidende reclames, heeft Epic Games ook een boete van 560.000 euro ontvangen voor het gebruik van misleidende timers. In het spel werd afgeteld naar hoelang producten nog beschikbaar waren, wat volgens de ACM inspeelde op de angst van kinderen om iets mis te lopen.

Volgens de ACM was het voor spelers niet duidelijk of de items na afloop van de timer nog beschikbaar zouden zijn. Uit onderzoek bleek dat sommige producten verdwenen, terwijl andere beschikbaar bleven.

Epic Games heeft aangegeven maatregelen te nemen om aan de eisen van de ACM te voldoen. Zo zijn de aflopende timers verwijderd, wordt voortaan de lokale tijd weergegeven in de online winkel en is de datum zichtbaar wanneer een product uit de winkel verdwijnt. Daarnaast zullen Nederlandse minderjarigen geen aanbod meer te zien krijgen dat bijna verloopt.

De ACM zal na 10 juni controleren of de doorgevoerde veranderingen afdoende zijn. Epic Games heeft aangegeven bezwaar te maken tegen het besluit, maar benadrukt dat jongeren onder de 16 jaar nu beter beschermd zijn. Zij kunnen alleen aankopen doen als hun ouders toestemming geven.

Lees meer nieuws in economie