Klacht tegen Chinese webwinkel Temu vanwege gebruik van dark patterns

Gepubliceerd op 18/05/2024 04:00 in Economie

Zeventien Europese consumentenbelangenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, hebben een gezamenlijke klacht ingediend tegen de populaire Chinese webwinkel Temu. Volgens de organisaties houdt Temu zich niet aan de Europese wet en maakt het gebruik van dark patterns, verboden technieken om consumenten te beïnvloeden.

Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond benadrukt dat Temu consumenten onvoldoende informatie verschaft om een weloverwogen aankoopbeslissing te maken. Daarnaast is het voor klanten onduidelijk of de producten veilig zijn en worden er manipulatieve technieken toegepast om consumenten meer geld te laten uitgeven.

De klacht richt zich onder andere op het tonen van duurdere alternatieven nadat een artikel is aangeklikt, wat volgens de Consumentenbond niet is toegestaan. Ook zou het voor klanten lastig zijn om hun account op te zeggen. De klacht is ingediend bij toezichthouders in 17 landen, waaronder de Autoriteit Consument & Markt in Nederland.

Temu heeft aangegeven de klacht serieus te nemen en grondig te zullen bestuderen. Het bedrijf zegt transparant te willen zijn en alle wetten en regelgeving na te streven. Eerdere bezwaren van consumentenorganisaties, zoals misleidende recensies en onveilige producten, zijn ook aangekaart. Temu geeft aan in gesprek te willen gaan met de betrokken partijen om verbeteringen door te voeren en onveilige producten uit het assortiment te halen.

Lees meer nieuws in economie