Bezorging van brieven en pakketjes verslechtert terwijl prijzen stijgen, constateert ACM

Gepubliceerd op 18/05/2024 01:00 in Economie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) uit haar zorgen over de dalende kwaliteit van de bezorging van brieven en pakketjes, in combinatie met de stijgende verzendkosten. Dit blijkt uit de Post- en pakketmonitor van 2023.

Volgens de ACM is de omzet in de postmarkt vorig jaar gestegen. Echter, consumenten en zakelijke verzenders ervaren een afname in de kwaliteit van de dienstverlening, terwijl de prijzen in veel segmenten toenemen.

De stijging in omzet is deels te danken aan een toename in het versturen van pakketjes, terwijl de kosten hiervoor ook zijn gestegen. De prijsstijging wordt voornamelijk ingevoerd om de afname in brievenpost te compenseren, waar vorig jaar 58 miljoen euro minder aan verdiend werd.

PostNL heeft recent aangekondigd dat de prijs van een postzegel verhoogd wordt naar 1,14 euro vanaf juli. Het bedrijf pleit ook voor meer tijd om post te bezorgen, van één dag naar twee tot drie dagen.

Hoewel het aantal brievenbuspost is gestegen door meer pakketjes die door de brievenbus passen, nemen klachten bij de ACM toe over onzorgvuldige bezorging. UPD, dat in 2019 nog 94 procent van de brievenbuspost op tijd bezorgde, behaalde vorig jaar een percentage van 89 procent.

De ACM constateert ook dat de prijzen voor een postzegel harder gestegen zijn dan de inflatie de afgelopen jaren, waardoor consumenten per saldo meer zijn gaan betalen voor postbezorging. De concurrentie van andere pakketbezorgers zorgt ervoor dat de prijzen voor pakketpost minder hard stijgen.

Lees meer nieuws in economie