Overname van RTL Nederland door DPG Media nog onzeker na zorgen van ACM
Gepubliceerd op 17/05/2024 12:00 in Economie
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil meer onderzoek doen naar de voorgenomen overname van RTL Nederland door de Vlaamse mediareus DPG. Het Belgische DPG Media heeft aangekondigd 1,1 miljard euro neer te willen leggen om RTL Nederland in handen te krijgen, wat de ACM zorgen baart over de mogelijke monopoliepositie van het nieuwe mediabedrijf.
Met de overname zou DPG Media meerdere tv-zenders, streamingsdienst Videoland en de app Buienrader van RTL Nederland verwerven. De ACM vreest dat hierdoor het bedrijf te veel macht kan krijgen en zo maximale prijzen kan vragen aan adverteerders en consumenten. Ook maakt de ACM zich zorgen over de druk die DPG Media kan uitoefenen op leveranciers en de positie van journalisten binnen het concern.
Na het tussenbesluit van de ACM moeten DPG en RTL aangeven of zij de overname willen voortzetten. Als zij een vergunning aanvragen, volgt een diepgravend onderzoek van dertien weken waarbij ook het Commissariaat voor de Media betrokken zal worden. Het definitieve besluit over de overname zal dan worden genomen.
In het recent gepresenteerde hoofdlijnenakkoord voor een nieuw kabinet tussen PVV, VVD, BBB en NSC werd specifiek aandacht besteed aan de situatie in medialand. Daarin werd aangekondigd dat de ACM "meer instrumenten" zal krijgen om te voorkomen dat het aanbod van nieuws op papier en online verder verschraalt.
Een jaar geleden werd een eerdere overname van RTL Nederland door Talpa afgeblazen door de ACM vanwege vergelijkbare zorgen over een mogelijke monopoliepositie. Ook destijds was er diepgaand onderzoek nodig en voorstellen om een deel van de advertentieverkoop af te stoten konden de ACM niet overtuigen om de overname toe te staan.