Boete voor Epic Games kan gevolgen hebben voor andere gamemakers

Gepubliceerd op 16/05/2024 04:00 in Economie

De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Epic Games, de ontwikkelaar van het populaire spel Fortnite, een boete van 1,1 miljoen euro opgelegd vanwege misleidende advertenties. Deze beboete verkoopmethodes worden ook door andere games toegepast.

De brancheorganisatie Dutch Games Association is blij met de uitspraak van de ACM. Bestuurslid Rami Ismail denkt dat de boete gevolgen kan hebben voor andere ontwikkelaars. Gamejournalist Simoon Hermus van de Volkskrant voegt hieraan toe dat de boete, hoewel niet hoog voor Fortnite, toch impact heeft. Hierdoor zouden meer gamemakers zich kunnen aanpassen om boetes te voorkomen.

Epic Games gaat in beroep tegen het besluit, maar zegt ook maatregelen te treffen om jongeren onder de 16 beter te beschermen. Zo moeten zij eerlijk aangeven hoe oud ze zijn en toestemming van hun ouders hebben om aankopen te doen.

Fortnite, een gratis te downloaden spel, maakt winst door in-game aankopen. De boete van de ACM is opgelegd vanwege misleidende timers op producten en agressieve teksten zoals 'Get it now'. De ACM vindt dit schadelijk voor kinderen die graag willen meedoen en pronken met zeldzame items.

Ook andere gratis games, zoals Roblox, maken gebruik van vergelijkbare verkoopmethodes. De ACM hoopt met de boete een signaal af te geven naar de gehele sector en gameontwikkelaars te stimuleren om eerlijke advertenties te gebruiken.

Epic Games heeft al aanpassingen doorgevoerd in Fortnite, zoals het tonen van de datum waarop producten voor het laatst beschikbaar zijn en het beperken van aankopen voor spelers onder de 18 jaar tot producten die nog minstens 48 uur beschikbaar zijn.

Lees meer nieuws in economie