Wereldwijde consumentenboycots raken multinationals als Starbucks en Zara hard
Gepubliceerd op 15/05/2024 21:00 in Economie
De wereldwijde pro-Palestijnse consumentenboycots blijven aanhouden en hebben vooral grote gevolgen voor koffieketen Starbucks. Sinds november is de marktwaarde van het bedrijf met 11 miljard gedaald en de omzet met twee procent verminderd, wat resulteerde in een aanzienlijke daling op de aandelenbeurzen. Starbucks erkent de impact van de boycots op hun verkoop.
Consumenten boycotten niet alleen bedrijven die openlijk Israël steunen, maar ook bedrijven die het lijden van Palestijnen niet hebben erkend. Enkele multinationals hebben pogingen ondernomen om de boycots te omzeilen, zoals het doneren van geld aan humanitaire hulpverlening in Gaza. McDonald's heeft zelfs alle franchisebedrijven in Israël opgekocht. Echter, deze inspanningen lijken niet genoeg te zijn om de consumenten te overtuigen.
Imagoschade is de voornaamste zorg voor bedrijven die getroffen worden door boycots. Deskundigen benadrukken dat aandeelhouders vooral kritisch zijn op de manier waarop bedrijven omgaan met dergelijke situaties. Boycots kunnen wel degelijk effect hebben, zoals eerder gezien is bij bedrijven die zich terugtrokken uit bepaalde regio's of bepaalde producten niet langer verkochten.
Het omgaan met boycots is geen eenvoudige taak, aangezien er geen beste strategie voor is. Bedrijven proberen vaak positieve publiciteit te genereren om het tij te keren. Toch zijn de meeste deskundigen het erover eens dat de impact van boycots niet permanent is en dat bedrijven uiteindelijk weer herstellen.
Terwijl wereldwijd mensen pleiten voor de BDS-beweging (boycotten, desinvesteren en sancties tegen Israël), is er ook kritiek dat de boycots antisemitisch zouden zijn. Voor veel consumenten is dit echter niet het geval. Voor hen draait de boycot om het standpunt van bedrijven tegen oorlogsmisdaden en niet om religie of afkomst. Het debat over de boycots zal naar verwachting voortduren en bedrijven zullen wellicht aanpassingen moeten maken om de consumenten tevreden te stellen.