Strengere reclameregels voor influencers worden onvoldoende nageleefd
Gepubliceerd op 19/05/2023 12:01 in Economie
Veel influencers houden zich niet aan de strengere reclameregels die sinds vorig jaar zomer gelden voor de grootste accounts op platforms zoals YouTube, Instagram en TikTok. Deze regels schrijven voor dat accounts met meer dan 500.000 volgers zich moeten inschrijven bij het Commissariaat voor de Media (CvdM) en bij een betaalde samenwerking duidelijk moeten vermelden dat er sprake is van reclame. Uit een steekproef van het CvdM onder vijftig ingeschreven influencers blijkt dat meer dan de helft van hun video's niet aan de regels voldoen. Ook ontbreekt vaak transparantie over zelfpromotie. Daarnaast is meer dan de helft van de Nederlandse YouTube-kanalen die onder de strengere regels vallen nog niet ingeschreven bij het CvdM of vermelden dit niet duidelijk.
Het CvdM zegt liever geen boetes uit te delen, maar heeft wel brieven gestuurd naar influencers die zich nog niet hadden ingeschreven bij de organisatie. Er zijn nog geen boetes uitgedeeld, maar volgens socialemedia-expert Joey Scheufler is de fase van waarschuwen voorbij. "Je moet acties ondernemen die indruk maken, zoals het tijdelijk blokkeren van hun accounts of flinke boetes uitdelen."
De aangescherpte regels zijn vooral bedoeld om jongeren te beschermen, omdat het jonge publiek van veel influencers de verleiding vaak niet kan weerstaan om spullen te kopen die door hun online-idolen worden aangeprezen. Reclameregels zijn niet nieuw, maar nu het voor individuele personen een stuk makkelijker is geworden om een groot publiek te bereiken, waren nieuwe regels nodig.
Influencer Dario pleit voor meer toezicht op naleving van de regels en benadrukt dat adverteerders ook verantwoordelijk zijn. Als de regels niet worden gevolgd, kan dit worden gezien als misleiding van de consument en kan de Autoriteit Consument & Markt een boete opleggen aan de sponsorende onderneming.
De Franse reality-ster Nabilla Benattia-Vergara kreeg onlangs een boete van 20.000 euro voor misleidende promotie van een cryptomunt. Een nieuwe wet moet het daar mogelijk maken om overtreders een boete te geven van maximaal 300.000 euro en een celstraf van zes maanden.