Action ziet sterke groei in omzet in eerste kwartaal

Gepubliceerd op 09/05/2024 23:00 in Economie

Action heeft in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw een sterke stijging in omzet gezien. De winkels, die voornamelijk goedkope huishoudelijke artikelen verkopen, behaalden een omzet van iets meer dan drie miljard euro, een stijging van bijna 21 procent vergeleken met vorig jaar.

De groei is voornamelijk te danken aan de opening van nieuwe winkels in Europa. In de eerste drie maanden kwamen er 42 nieuwe Actions bij. Zonder deze nieuwe filialen zou de groei 9,8 procent zijn geweest. Er zijn geen winstcijfers bekendgemaakt.

Hoewel de groei van Action in het afgelopen kwartaal iets lager was dan het jaar ervoor, toen de totale verkopen met ruim een derde toenamen, blijft het concern goed presteren. Het bedrijf heeft nu 2608 winkels in 12 Europese landen, waaronder de recent geopende vestiging in Portugal.

Action onderscheidt zich door zich te richten op de onderkant van de markt met goedkope producten uit China en een snel wisselend assortiment. Volgens het bedrijf kost twee derde van de producten minder dan 2 euro. Het bedrijf heeft in de eerste maanden de prijzen van meer dan 1000 producten verlaagd, wat heeft bijgedragen aan het succes.

De oorsprong van het concern ligt in Enkhuizen, waar in 1993 twee ondernemers een winkeltje openden. Van daaruit groeide het bedrijf snel, met inmiddels winkels in Frankrijk, Duitsland en Nederland. Een meerderheid van de Action-aandelen is nu in handen van de Britse investeringsgroep 3i, met de Nederlandse CEO Hajir Hajji aan het roer. Zij begon haar carrière als vakkenvuller op haar 17e in een van de eerste Action-winkels en maakte sindsdien een snelle opmars in het bedrijf.

Lees meer nieuws in economie