Alternatieven voor kerosine in de luchtvaart: elektrisch vliegen, waterstof en gebruik van frituurvet

Gepubliceerd op 05/05/2024 10:00 in Economie

De meivakantie loopt op zijn einde voor een deel van Nederland na een periode waarin veel mensen het vliegtuig hebben genomen voor een vakantie in het buitenland. Luchthavens Eindhoven en Schiphol hebben de afgelopen weken tienduizenden passagiers per dag verwerkt.

Echter, met de ambitie om in 2050 klimaatneutraal te zijn, moet Nederland streven naar duurzamere alternatieven voor vliegen op kerosine. Het Planbureau voor de Leefomgeving is van mening dat dit haalbaar is, mits er actie wordt ondernomen.

Er zijn drie kansrijke opties voor duurzamere luchtvaart:

Elektrisch vliegen:

Hoewel elektrisch vliegen op langere afstanden vooralsnog niet als haalbaar wordt gezien, zijn er start-ups zoals Elysian die streven naar elektrische vliegtuigen. Elysian wil in 2033 een vliegtuig met negentig passagiers laten opstijgen dat 800 kilometer moet kunnen afleggen.

Waterstof:

Een andere duurzame optie is het gebruik van waterstof voor aandrijving. Deze optie wordt momenteel onderzocht aan de TU Delft, maar is nog niet geschikt voor commerciƫle luchtvaart.

Gebruikt frituurvet:

Het bijmengen van kerosine met Sustainable Aviation Fuel (SAF) is een directere duurzame optie. Verschillende vliegmaatschappijen zijn al overgestapt op het gebruik van SAF, dat wordt gemaakt van biomassa of restmateriaal zoals frituurvet.

Hoewel er wordt gewerkt aan alternatieven voor fossiele brandstoffen, blijft de verbrandingsmotor voorlopig nog een belangrijk onderdeel van de luchtvaartsector. Experts benadrukken echter dat er een mentaliteitsverandering nodig is als het gaat om vliegen, om klimaatschade te beperken.

Natuur en Milieu pleit voor maatregelen zoals het instellen van een CO2-plafond voor de luchtvaart en het belasten van tickets op basis van de afstand. Op deze manier kan de schade van de luchtvaart aan het klimaat worden verminderd.

Lees meer nieuws in economie